Jak brzmieć jak rodowity mówca - czytanie na głos

/

Czy zdarzyło Ci się coś takiego?

Jesteś w szkole i czytasz tekst na głos przed całą klasą.

Chciałeś odmówić, ale nie mogłeś. To jest wymóg, a za swój występ dostaniesz ocenę.

Stojąc przed salą, zauważasz, że masz sucho w ustach i drżą Ci ręce.

Kiedy w końcu próbujesz mówić, napotykasz na jedną z dwóch rzeczywistości:

  • 1

    Twoje słowa wypływają powoli i bezładnie, jak staccato nuty na pianinie.
  • 2

    Twoje słowa wypływają szybko i bezładnie, jak film na przyspieszonym przewijaniu.

Niezależnie od tego, której rzeczywistości doświadczyłeś, jestem pewna, że zgodzisz się, że rezultat jest nienaturalny; kiedy czytamy na głos innym, rzadko mówimy w ten sam sposób, w jaki mówilibyśmy w normalnej, mało stresującej sytuacji.

Dzieje się tak również w przypadku nauki języków obcych. Osoby uczące się, które nie ćwiczą mówienia i czytania na głos, zazwyczaj mówią w sztywnym i niewygodnym rytmie, który jest trudny lub niewygodny do naśladowania dla innych.

Aby mieć jak największy wpływ na rodzimych użytkowników języka, z którymi rozmawiasz, musisz nauczyć się mówić w języku docelowym w naturalnym rytmie i tempie.

W tym artykule, ostatniej odsłonie naszej trzyczęściowej serii Jak brzmieć jak rodzimy użytkownik języka, nauczę Cię jak to zrobić.

Krok 1: Słuchaj i czytaj jeszcze raz

Jeśli chcesz być w stanie mówić i czytać w tempie zbliżonym do rodzimego, musisz najpierw bardzo dobrze poznać, jak szybko i jak płynnie mówią rodzimi użytkownicy języka.

Najlepszym sposobem na to jest słuchanie i ponowne słuchanie pliku audio z mową native speakera, którą możesz próbować naśladować.

Na szczęście, jeśli przeczytałeś poprzedni artykuł z tej serii, to już to wszystko zrobiłeś.

Podążając za techniką słuchania i czytania, już to zrobiłeś:

  • 1

    Wybrałeś tekst w języku docelowym
  • 2

    Wielokrotne odsłuchanie dźwięku
  • 3

    Wielokrotne przeczytanie tekstu
  • 4

    Zaznaczanie pauz w tekście
  • 5

    Zaznaczone zmiany intonacji w tekście

Na razie chciałabym, abyś jednocześnie wysłuchał nagrania i przeczytał tekst jeszcze dwa lub trzy razy. Jeśli minęło już trochę czasu od przeczytania tekstu, będzie to okazja do ponownego zapoznania się z jego treścią.

Oto nasz przykładowy tekst, na wypadek gdybyś nie miał własnego:

31 października to noc zabawy i strachu. Dzieci w różnym wieku przebierają się w kostiumy. Są małe dziewczynki, które przebierają się za wróżki, księżniczki, baletnice i tym podobne. Są mali chłopcy, którzy przebierają się za strażaków, policjantów i superbohaterów. Są też dzieci, które przebierają się za zwierzęta futerkowe lub upiorne duchy. Jedna rzecz jest pewna, bez względu na to, jaki kostium wybierzesz, na pewno będzie dużo cukierków i czekolady zaangażowanych w Halloween.

mówienie

Pamiętam, jak w dzieciństwie chodziłam na "cukierek albo psikus" i używałam poszewki na poduszkę jako mojej torby z prezentami. Dzięki temu miałam dużo miejsca na śmieszne ilości czekolady, które zbierałam. Pamiętam, że w tygodniu, który nastąpił po Halloween, bardzo bolał mnie brzuch. Prawdopodobnie miałam wystarczająco dużo słodyczy, aby przetrwać miesiąc, ale zjadłam je wszystkie w ciągu kilku dni. Niektórzy rodzice zabierają swoim dzieciom słodycze i pozwalają im tylko na pewną ilość każdego dnia. Jednak moja mama chciała mieć to już za sobą. Uznała, że lepiej pozwolić mi zjeść wszystko na raz, niż przez cały miesiąc wysłuchiwać mojego marudzenia na temat słodyczy.

Można odnieść wrażenie, że Halloween jest tylko dla dzieci, ale mylisz się. Wielu dorosłych również bierze udział w tym święcie. Na przykład, jest wiele imprez, które odbywają się w całym mieście. Większość ludzi przebiera się w kostiumy i często za najlepsze z nich przyznawane są nagrody. Niektórzy dorośli spędzają miesiące, i dużo pieniędzy, wymyślając unikalne i wyszukane kostiumy. Wierzę, że niektórzy dorośli mają więcej zabawy w Halloween niż większość dzieci.

Ponadto, wielu dorosłych i nastolatków lubi odpalać fajerwerki i petardy. W parkach i szkołach często odbywają się wspaniałe pokazy fajerwerków. Zwykle są one organizowane przez strażaków, aby upewnić się, że nikomu nie stanie się krzywda. 31 października nie jest na ogół spokojną nocą, więc jeśli myślisz, że pójdziesz wcześnie spać, lepiej pomyśl jeszcze raz. Często zdarza się, że nastolatki odpalają petardy do późnych godzin nocnych.

Krok 2: Powoli czytaj sobie każde zdanie

Pamiętasz, jak w poprzednim artykule zaznaczaliśmy ołówkiem pauzy i przerwy między zdaniami?

W normalnej mowie, te pauzy są bardzo ważne, ponieważ wskazują, gdzie przepływ mowy się zatrzymuje.

Poza tymi pauzami, wypowiadane słowa mają tendencję do łączenia się w jedną długą kombinację dźwięków. To dlatego, kiedy słyszysz język, którego nie znasz, nie jesteś w stanie określić, gdzie kończy się jedno słowo, a zaczyna drugie. Pauzy są jedynymi prawdziwymi "granicami" w języku mówionym i występują po każdym fragmencie, a nie po każdym słowie.

Tak więc, aby czytać tekst jak rodowity mieszkaniec, musisz upewnić się, że słowa w każdym kawałku brzmią tak, jakby były połączone lub scalone, bez żadnych nienaturalnych przerw.

Spróbuj to zrobić teraz, ale czytaj swój tekst na głos bardzo powoli.

Podczas czytania zwróć szczególną uwagę na to, aby:

  • Zachowaj naturalny rytm
  • Mówić ze słyszalną głośnością (nie szeptać)
  • Wyraźnie artykułować każdy dźwięk (Powinieneś czuć, jak pracują mięśnie mowy i szczęki)
  • łączyć dźwięki w obrębie fragmentów w naturalny sposób.

Jeśli potrzebujesz przykładu do pracy, oto ponownie przykładowy tekst, z włączonymi pauzami ("//"):

31// października to noc zabawy i strachu. Dzieci w różnym wieku // przebierają się w kostiumy. Są małe dziewczynki // które przebierają się za wróżki//, księżniczki//, baletnice// i tym podobne. Są mali chłopcy, którzy przebierają się za strażaków//, policjantów// i superbohaterów. Są też dzieci, które przebierają się za futrzane zwierzęta // lub upiorne duchy. Jedno jest pewne,// bez względu na to, jaki kostium wybierzesz,// w Halloween na pewno będzie dużo słodyczy i czekolady.

Krok 3: Stopniowo zwiększaj prędkość czytania

Nasz następny krok to tak naprawdę trzy kroki w jednym:

  • 1

    Przeczytaj tekst na głos jeszcze raz, w tym samym wolnym tempie, co w poprzednim kroku.
  • 2

    Przeczytaj tekst jeszcze raz, ale w nieco szybszym tempie (ale wolniej niż normalnie).
  • 3

    Przeczytaj tekst w normalnym tempie.

Przy każdym kolejnym tempie skup się na zachowaniu głośności, rytmu, artykulacji i połączenia między dźwiękami, tak jak poprzednio. Jeśli masz trudności z którymś z tych elementów przy danym tempie, możesz albo ponownie zwolnić, albo czytać tekst w tym tempie, zanim przejdziesz dalej.

Kiedy już osiągniesz odpowiednie tempo, powinieneś skupić się na ćwiczeniu wzorców intonacyjnych, które zaznaczyliśmy w ostatnim tekście za pomocą strzałek wznoszących i opadających:

October 31// is a night for fun // and fright. Dzieci w różnym wieku // przebierają się w kostiumy. Są małe dziewczynki // które przebierają się za wróżki//, księżniczki//, baletnice// i li-ke. Są mali chłopcy, // którzy przebierają się za strażaków///, policjantów // i superbohaterów. Są też dzieci, // które przebierają się za zwierzęta futerkowe // lub upiorne duchy. Jedno jest pewne: bez względu na to, jaki kostium wybierzesz, na pewno będzie dużo słodyczy i czekolady // na Haloween.

Celem jest stopniowe zwiększanie prędkości czytania przy jednoczesnym mówieniu w dokładny, jasny i naturalny sposób. Nie należy przechodzić do szybszego tempa, dopóki nie poczujesz się bardzo komfortowo czytając w wolniejszym tempie.

Krok 4: Nagrywaj się i analizuj swoje osiągnięcia

W poprzednim kroku byłeś jak muzyk, który przygotowuje się do występu na scenie.

Wziąłeś swój zaznaczony i opatrzony przypisami tekst i ćwiczyłeś go jak nutę, raz za razem, aż do momentu, gdy byłeś w stanie wykonać go dokładnie i precyzyjnie, nawet w tempie rodzimym.

Teraz nadszedł czas, aby przestać ćwiczyć i zacząć występować przed publicznością.

Przed kim będziesz występował, pytasz?

Przed sobą samym!

Pozwólcie, że wyjaśnię:

W tym momencie powinieneś znaleźć najbliższe urządzenie do nagrywania dźwięku (np. aparat cyfrowy, komputer, smartfon, itp.) i ustawić je tak, abyś mógł nagrać siebie czytającego swój tekst raz lub dwa razy w normalnym tempie.

Zrób to teraz, jeśli możesz.

Kiedy masz już gotowe nagranie, odsłuchaj je kilka razy. Przy pierwszych kilku odsłuchaniach prawdopodobnie zauważysz, że nie podoba Ci się brzmienie Twojego głosu na taśmie. To nic nie szkodzi! Nikomu się to nie podoba, przynajmniej na początku. Szybko się do tego przyzwyczaisz.

Kiedy już będziesz pewien, że możesz słuchać swojego głosu bez wzdrygania się, spróbuj skrytykować swój występ.

Jak Ci poszło? Czy Twoje nagranie brzmi podobnie do oryginalnego dźwięku?

Zwróć uwagę na takie rzeczy jak:

  • Błędy w wymowie
  • Błędy intonacyjne
  • Nietypowe zmiany tempa lub rytmu
  • Zlepione, oderwane od siebie słowa
  • Mówienie zbyt szybko lub zbyt wolno
  • Mówienie zbyt głośno lub zbyt cicho

Zapisz, które błędy lub pomyłki najbardziej Ci się podobają, a następnie przejdź do następnego kroku.

Krok 5: Wyślij nagranie do native speakera

Poklep się po plecach. Właśnie ukończyłeś swój pierwszy występ z tekstem w języku docelowym, dla swojej własnej, osobistej, jedynej publiczności! Było ciężko, ale dałeś radę.

Jednak to jeszcze nie koniec.

Jest jeszcze jedna publiczność, dla której musisz wystąpić - publiczność ludzi, którzy mogą dać ci dokładnie taką informację zwrotną, jakiej będziesz potrzebował, aby w końcu brzmieć jak rodzimy użytkownik języka.

Są to oczywiście... native speakerzy!

Jeśli chodzi o język, native speakerzy są doskonałymi krytykami. Potrafią rozpoznać obco brzmiącą wymowę, intonację, rytm lub tempo natychmiast i z dokładnością do jednego punktu. I właśnie dlatego praca z native speakerem jest kluczowym, końcowym punktem tego procesu doskonalenia akcentu.

Tak więc, znajdź native speakera i wyślij mu lub jej swój plik audio. Może to być ten sam plik, który krytykowałeś w ostatnim kroku, lub nowa, poprawiona wersja z mniejszą ilością błędów.

Następnie po prostu zapytaj, jak Ci poszło. Możesz poprosić o konkretne informacje zwrotne dotyczące tych samych kategorii błędów, co w poprzednim kroku, ale prawdopodobnie nie będzie to konieczne; większość rodzimych użytkowników identyfikuje tego typu błędy automatycznie.

Kiedy udzielą Ci informacji zwrotnej, zapisz ją i przejrzyj. Jeśli jesteś gotowy na kolejne wyzwanie, możesz powtórzyć kroki 4 i 5, nieustannie nagrywając i analizując swoje wykonanie tekstu, aż będziesz w stanie wykonać go na poziomie zbliżonym do rodzimego.

 

Czas rozpocząć trening akcentu

No i proszę. Dowiedziałeś się wszystkiego, co jest potrzebne, aby zacząć stosować moją metodę słuchania i czytania, aby od razu zacząć poprawiać swój akcent.

Również, jeśli chcesz dostać w swoje ręce wiele wspaniałych tekstów, aby poprawić swoje umiejętności czytania, to polecam LingQ (affiliate), jak to było wielkim atutem dla mnie, kiedy uczyłem się chińskiego.

W tej trzyczęściowej serii, zajęliśmy się:

  • Uczenie się dźwięków przy użyciu naturalnego, odgórnego podejścia
  • Używanie tekstu i dźwięku razem do ćwiczenia akcentu zbliżonego do rodzimego
  • Analizowanie dźwięku pod kątem wzorców wymowy i intonacji
  • Ćwiczenie tego, czego się nauczyłeś, i otrzymywanie dokładnych informacji zwrotnych.

Przez to wszystko, mam nadzieję, że pokazałem ci, że istnieją realne, konkretne kroki, które każdy może podjąć, aby doprowadzić swój akcent do następnego poziomu.

Wszystko, co musisz zrobić, to podjąć działania na tym, czego się nauczyłeś tutaj!